Käkar din kultur din strategi till frukost?

Olle Lindkvist • March 1, 2021

Det enda jag känner till om Peter Drucker är att han visst var managementkonsult och österrikare. Och att han sa att kultur käkar strategi till frukost, vilket många memes låter oss minnas. Vad menade då karln? Att strategi är oviktigt? Självklart inte.


Hans poäng var att hur väl uttänkt och minutiös din strategi än är så är det ändå i slutänden människor som ska få strategin att hända. Om de som ska utföra strategin inte har rätt inställning kommer dina projekt att misslyckas.


Kultur handlar ganska lite om färgglada confy chairs och pingisbord, även om ytliga markörer kan vara en del av kulturen. Det handlar främst om hur ni agerar på företaget, hur ni agerar i olika situationer, hur ni behandlar varandra, hur ni behandlar era kunder. How things are done around here.


Citatet betyder helt enkelt att oavsett hur grym din strategiska plan är så kommer den aldrig kunna utföras på ett effektivt sätt om ditt team inte delar samma värderingar, grunden i all kultur. Det är det som kommer vara den avgörande skillnaden.


Har ditt företag en vision? Det har alla företag. En klient sa nyligen att hon ”saknade pirret” i sitt företags vision. Bra sagt! Det uttrycket snodde jag direkt. ”Ok, låt oss skapa pirret, sa jag.” Har ditt företag en vision som ger pirr? Som inspirerar alla medarbetare att agera för att de verkligen tror på visionen? Om ditt gäng inte brinner för visionen så är sannolikheten rätt låg att de ska vara entusiastiska över att genomföra planen, och därmed har din strategi sämre odds.  


Alla företag har en kultur. Varken du vill det eller ej. Och den sitter som bekant inte i väggarna. Den sitter i människors beteenden. Speciellt i ledares beteenden, och i många fall också i grundarnas. Den stora skillnaden är om du jobbar medvetet med att utveckla kulturen, eller bara låter den hända dig. Vinnarna – i alla undersökningar som kopplar engagemang till resultat – är de som jobbar medvetet med sin kultur för att se till att den helt och hållet stöttar vision och strategi. Som jobbar med att medarbetarupplevelsen ska resultera i högt engagemang. EX = högt engagemang.


Många företagsägare och ledare fokuserar på den ekonomiska, rationella och tekniska sidan av verksamheten. Gott så! Men ofta glöms kulturen bort. Kultur är hur ditt företag som helhet arbetar för att uppnå dina mål - men det inkluderar också varje medarbetares beteende och kärnvärden. Medan strategi definierar riktning och fokus är kultur myllan där strategin ska landa och frodas. Eller vissna och dö. Strategin står för uppfinningsrikedom och skicklighet, medan kultur representerar engagemang, passion och utförande.Med rätt strategi skapar du ramverket och spelplanen för att spela, men kulturen avgör hur spelet ska spelas.


I en idealisk värld så dansar kultur och strategi med varandra. Strategi och kultur skapas med varandra i åtanke. Anpassas till varandra. När de är synkroniserade skapas flow och fantastiska resultat.


Så tar du de första stegen mot en kultur som stöttar din vision och strategi


  • Se över din vision, och säkerställ att den inspirerar och skapar pirr. Om du inte ryser av välbehag när du passionerat levererar den så kommer ingen annan heller att göra det. Tänk om.


  • Ta reda på vad dina medarbetare värdesätter. Både vad som är viktigt för dem på ett personligt plan, och vad de värdesätter i den nuvarande kulturen. Ta också reda på vad de tror behövs för framtiden och vilka hinder som behöver undanröjas.


  • Definiera värdegrund utifrån vad ni kommer fram till i punkt 2.


  • Skapa möjlighet för alla att diskutera vad som är viktigt. Vad betyder värdegrunden i praktiken? Hur ska ni agera mot varandra? Hur ska ni agera mot kunder? Var tydliga med förväntningar.


  • Integrera värdegrund i allt ni gör, från rekrytering och onboarding till säljsamtal och strategiutveckling. Det är hur ni agerar i alla lägen som är er kultur.


By Olle Lindkvist October 28, 2022
Medarbetarengagemang och lojalitet måste förtjänas av företagen, och avsaknaden av engagemang och lojalitet är priset som organisationer betalar till förmån för taffligt ledarskap och en stagnerad kultur.
By Mats Frostne April 13, 2021
HR är för många lite oklart, vad gör egentligen HR? Att ta HR-begreppet ett steg längre och prata om skräddarsydd HR blir ju ännu mer oklart, eller? Och struktur och kultur då, vad menar vi med det?
By Olle Lindkvist March 24, 2021
En av fem nyanställda lämnar inom 45 dagar. Det låter dyrt. Och trist. Och onödigt. Ledarskapet nämns som ett av topp 3 av de vanligaste skälen till varför man väljer att lämna.
Visa fler inlägg