Quiet quitting i sin renaste form
Medarbetarengagemang och lojalitet måste förtjänas av företagen, och avsaknaden av engagemang och lojalitet är priset som organisationer betalar till förmån för taffligt ledarskap och en stagnerad kultur.
Min vän berättade om sitt brinnande engagemang. Om sina idéer om hur bolaget han jobbade på skulle kunna bli ännu bättre. Om tiden han la på att ingå i den grupp som skulle bidra till företagets utveckling. Oavlönat förstås. Ofakturerbar tid. Om svårigheterna han mötte i det arbetet, men han var optimistisk, det skulle nog gå. Och fick de ordning på en del strukturella frågor så skulle det bli mycket bättre, för alla. Inte bara för en liten klick medarbetare - grundarna - som det såg ut nu.
Nästa gång vi sågs nåt halvår senare såg min vän trött och härjad ut. Det gick trögt med förändringarna. Den lilla klicken grundare satte sig på tvären. Han slogs mot väderkvarnar, energin höll på att sina.
Vi träffades igen, helt nyligen. Min vän såg ut att må mycket bra, han gav ett avslappnat intryck, en aura av balans. Glad och nöjd.
”Och hur går det med förändringarna då?”
”Nä, jag gav upp det. De ville inte förändra när det kom till kritan. Ville inte förändra på riktigt. De vill bevara och skydda det som är, det som de skapat. Så det var ingen idé.”
”Jaha. Hur är det annars på jobbet då?”
”Jo men det är bra! Jag gör min grej, fokuserar på mitt, mina kunder, min leverans, och det är kul. Det går bra!”
”Ok. Så du har släppt det där med att utveckla bolaget?”
”Ja helt. Och det känns skönt. Min känsla för bolaget och min lojalitet till bolaget är ju helt borta förstås. Jag fokuserar bara på det som är mitt nu.”
Quiet quitting i sin renaste form.
Att medarbetare ska visa engagemang och känna delaktig i en organisation är ofta heta önskemål hos de flesta arbetsgivare, eftersom de flesta känner till kopplingen mellan högt engagemang och fina resultat.
Engagemang och lojalitet kräver naturligtvis något av en organisation. Engagemang och lojalitet är inget som vissa individer magiskt bär med sig som personlighetsdrag in i en organisation.
Engagemang och lojalitet måste förtjänas, byggas. Det handlar om kultur, och det handlar om ledarskap. Ett ledarskap som bygger på tillit. Ett ledarskap som bjuder in. En kultur som omfamnar nya idéer och förändring. En kultur där nya idéer betyder utveckling och nya möjligheter, oavsett vem som kommer med idéerna.